Praktisk information

Telefontider

Mandag til fredag træffes vi fra kl. 09.00 - 11.00.  På vores telefonsvarer har du mulighed for at indtale et evt. afbud.

 

Lidt om ventetider

Det kan til tider forekomme ventetid i klinikken.

Det kan være generende for både patient og læge. Vi lover at gøre, hvad vi kan, for at du kan komme til, til aftalt tid. Vi er dog overenskomstmæssigt forpligtet til at tage os af de alvorligste akutte sygdomme samme dag.

Ind imellem kan patienter blive forsinket, hvilket kan sinke os yderligere. Sidst men ikke mindst kan behandlinger trække ud over den planlagte tid.

Kom derfor til tiden, tag evt. en god bog med. Der er blade/tidskrifter til voksne og bøger / legetøj til børnene.

Hjælp dit barn med at rydde op. Vær venlig at gå forbi "børnehjørnet" inden du forklader klinikken og se, om du har glemt noget og  om der er fint og rydeligt  til de næste børn, der kommer.

Derved vil klinikkens personale får frigivet tid til gavn for alle.

 

Lidt om sundhedskortet

Praktiserende læger eller speciallæger er private erhvervsdrivende, der sælger en vare. Lægernes vare er den behandling eller ydelse, han leverer til patienten, som efterfølgende betaler for varen.

I andre lande har patienterne en privat forsikring, de betaler til. Så når patienterne har brug for lægens ydelse, betaler deres sygeforsikring regningen til lægen.

I Danmark har alle en sygeforsikring, som er betalt over skatterne og administreret af det offentlige. Den hedder Sygesikringen. Når patienten har fået en ydelse hos lægen eller speciallægen, skal patienten betale lægen ved at vise det gule sygesikringskort i klinikken, som registrerer det elektronisk og således dokumenterer overfor Sygesikringen, at patienten har været der og fået en ydelse.

Det gule sygesikringskort betragtes som et betalingsmiddel til sundhedsydelser. Derfor skal det vises, hver gang du kommer hos læger, nøjagtig som du kører Dankortet igennem hos købmanden, når du har købt noget der. Så vi beder ikke om sygesikringskortet for at genere patienten ....

 

Lidt om sikkerhed

For at gøre venteværelset til et sikkert sted at færdes for både patienter og klinikkens personale, betyder det meget for os, hvis forældre, der har børn med, sørger for at rydde det brugte legetøj til side, inden de forlader klinikken.

Er en medpatient dårligt seende, kan det være svært at se om der ligger et tog, en hest eller lignende på gulvet, man kan risikere at falde over.

 

Lidt om udeblivelser

Ifølge gældende overenskomst er det tilladt at opkræve et udeblivelsesgebyr på 250 kr.
Det er især kendt fra tandlæger, massører, kiropraktorer m.m. at man modtager en regning, hvis man er udeblevet fra en aftale.

Det er mit indtryk, at det er de patienter, der ringer rundt til byens ørelæger for at finde det sted, det er muligt at få den hurtigste tid til konsultation, der glemmer at ringe tilbage og aflyse den tid, de har fået her.

Derfor, HUSK at ringe afbud. Der er altid en anden patient, der gerne vil have tiden.